علم اصول چیست؟
آیا مطالب غیر ضروری و غیر مفید در آن رسوخ نکرده است ؟
اصول کاربردی چیست ؟
چرا بخشی از آنچه در اصول خوانده می شود در فقه کارآئی ندارد ؟
اگر نیاز به تنقیح دارد چه کسی و یا چه مجموعه ای و چه زمانی و از کجا باید شروع کرد ؟......
آیا تا کنون کسی چنین اقدامی کرده و اگر نه چرا ؟
آنچه در گذشته به عنوان رئوس ثمانیه در ابتدای هر علمی مطرح می شده چرا امروزه مورد توجه نیست ؟
آیا ممکن نیست متن کتب درسی از این امور خالی شده و فقط به تعریف شرح الاسم و فائده آن اکتفاشود سپس وارد مسائل گردند؟
چرا برای ورود در هر مسأله اصولی و کشف یک قاعده تاریخچه مختصری از شکل گیری آن مساله بیان نمی شود در صورتی که اشراف بر شکل گیری یک مسأله سهم بسزائی در تفهیم و تفهم دارد و چه بسا نظریات بدیع و جدیدی ارائه گردد که تا کنون به ذهن کسی نرسیده باشد؟
در فهم ظهورات چه نیازی به ورود به قوانین عقلی و فلسفی است؟
چقدر توجیهات عقلی و فلسفی در کشف مراد شارع از ادله لفظی و لبی کارآئی دارد ؟
با آنکه بیشترین کاربرد قوانین علم اصول در مبحث تعارض ادله است چرا این بحث در خاتمه و مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته است؟
چرا تا کنون مسالک اجتهادی مجتهدین به صورت مکتوب و مدون در اختیار ظلبه ای که به درس خارج وارد شده و چندین سال از تحصیلاتش می گذرد قرار نمی گیرد ؟
چرا شاه کلید حل مشکلات فقهی قدما و معاصرین جمع آوری نشده یا نمی شود تا روان فهمی و خطاهای تطبیقی و استنباطی همان صاحب مسلک بازشناسی شود و راه استنباط مجتهدین جوان را هموارتر نمی کنند و ملکه استنباط را در نسل جدید حوزه تقویت نمی کنند؟ چرا به کارهای جمعی کمتر توجه می شود ؟
مسئول مستقیم پاسخگوئی به این همه سؤال نسل جدید طلاب کیست؟
حوزه های مقدس علمیه قم و نجف و سائر مراکز علوم دینی چه نقشی می توانند ایفا کنند ؟
آیا تمرکز بر متون درسی قدیمی که هر از چند گاهی به مرور زمان عوض می شده و متن دیگری و تقریبا با همان محتوا جایگزین آن می شده ممدوح بوده و امروز مذموم است؟
در همه مراکز آموزشی جهان نظام آموزشی در حال تغییر است تا راه را برای تفهیم و تفهم بهتر و بیشتر باز کنند. زمان به سرعت می گذرد.
نظام آموزشی حوزه علمیه و سائر مراکز آموزشی مرتبط با حوزه در راستای خدمترسانی علمی به طلاب در زمینه تدوین و ترویج کتب کمک آموزشی می تواند گامهای استوارتری بردارد
- ۹۵/۰۵/۲۶